Viime aikoina on
pohdittu vantaalaisten identiteettiä jopa kahdessa eri seminaarissa.
Ensin Vantaan kaupunginmuseo järjesti 24.1.2013 Tikkurilan lukion
auditoriossa tapahtuman nimeltä ”Mistä oletkaan kotoisin?” ja
viimeksi 6.4.2013 Vantaan kansanperinteen ystävien 25-vuotisjuhlissa
kaupungintalolla pohdittiin mitä vantaalaiset ajattelevat itsestään.
Mistä johtuu, että Vantaalla joudutaan vielä niin paljon
miettimään omaa identiteettiä?
Vastaus saattaa löytyä
historian syövereistä. Tarkastellessa kaupungin menneisyyttä ei
tarvitse mennä kauaskaan historiassa kun huomaa, että Vantaa on
kaupungin nimenä hyvin nuori. Vasta 1970-luvulla entisestä
Helsingin pitäjästä ja maalaiskunnasta tuli Vantaa. Sitä ennen
Vantaana oli pidetty lähinnä nykyisen Vantaankosken ympäristössä
sijainnutta aluetta, joka oli saanut nimensä Vantaanjoen varteen
1800-luvulla perustetun Vantaan ruukin mukaan.
Kun katsotaan vielä
kauemmas historiaan, voidaan huomata, että Vantaa-nimi kuvasi
pitäjän Kirkonkylää ja sen ympäristöä. 1600-luvun
oikeusasiakirjasta nimittäin selviää, että pitäjän
suomenkieliset asukkaat kutsuivat Kirkonkylää Vantaan kyläksi ja
siellä sijainnutta kirkkoa Vantaan kirkoksi. Lähteen mukaan aluetta
oli kutsuttu Vantaaksi ikuisista ajoista lähtien. Tämän
historiallisen taustan tiedosti myös entinen kunnanjohtaja Lauri
Korpinen, joka oli pääsyyllinen siihen, että uusi kaupunki
nimettiin lopulta Vantaaksi.
Sekä Vantaan alueella
että nimellä ovat juuret syvällä historiassa. Vantaalla on ollut
pysyvää asutusta ainakin rautakauden lopulta nykyaikaan. Vantaalta
on löydetty myös runsaasti kivikautisia asuinsijoja. Jo tuolloin,
monia tuhansia vuosia sitten, Vantaan alueella näyttää olleen
kaksi keskuspaikkaa kahden vanhan jokiuoman ympärillä. Toinen
keskuspaikka sijaitsi nykyisen Myyrmäen lähettyvillä Mätäojan
laaksossa ja toinen nykyisen Tikkurilan itäpuolella Keravanjoen
rannalla Maarinkunnaalla. Tikkurilan ja Myyrmäen ympäristöt olivat
siis alueen keskuspaikkoja jo kivikaudella.
Vaikka Vantaalla
ovatkin pitkät ja paksut historialliset juuret, ei se
automaattisesti luo vantaalaisille omaa identiteettiä. Vantaalle on
sotien jälkeen muuttanut paljon ihmisiä ja kaupunki on kasvanut
roimasti viimeisen puolen vuosisadan aikana. On selvää, että
identiteetin muodostuminen vie aikansa, etenkin siinä tapauksessa
että kaupunkiin on tullut runsaasti uutta väestöä. Vanhemmat
eivät ole osanneet kertoa lapsilleen uudesta kotikaupungistaan
samalla tavalla kuin jos olisivat asuneet seudulla jo monen
sukupolven ajan. Vantaalle kuitenkin syntyy koko ajan uusia
sukupolvia, jotka ovat paljasjalkaisia vantaalaisia. Heillä on aivan
eri lähtökohdat viedä vantaalaisidentiteettiä eteenpäin omille
lapsilleen.
Identiteetiä ei
kuitenkaan luoda tyhjästä, myös
kaupungin ja järjestöjen pitää kantaa kortensa kekoon.
Vantaan menneisyys ja hienot historialliset paikat on tuotava
paremmin kaupunkilaisten tietoisuuteen. Asukkaille pitää tarjota
pääsy upeisiin luontokohteisiin sekä tarjota kunnolliset puitteet
kulttuurin ja urheilun harrastamiselle. Asukkaiden tulee itse tuntea
olevansa osa toimivaa ja hienoa kaupunkia. Vantaa on täynnä
potentiaalia ja kaupunkilaisille on annettava aiheita olla ylpeitä
kotikaupungistaan. Tämän vuoksi toivoisin kaupunginkin satsaavan
tulevaisuudessa hieman enemmän kulttuuriin. Vuonna 2010 tehdyn
selvityksen mukaan Vantaa nimittäin käytti Suomen suurista
kaupungeista suhteellisesti kaikkein vähiten rahaa kulttuuriin
asukasta kohden (Vantaan Sanomat 6.9.2012).
Andreas Koivisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti