Vantaa
on aina tuntunut synonyymilta sanalle tavallinen. Se on harmaa, hieman
nukkavieru ja niin tavallinen, ettei se erotu muiden joukosta. Tämä on siis
pelkkä kehu, sillä tähän ainaiseen altavastaajaan on niin helppo samaistua. Naapurien
ivaama paikkakunta on synnyttänyt aivan oman kulttuurinsa, jossa negatiiviset
mielikuvat kannattaa kääntää omaksi vahvuudeksi. Siinä on myös omat etunsa,
ettei Vantaa ole ollut kaiken keskipisteenä. Tästä johtuen Vantaalla on aina
saanut olla oma itsensä, eikä siellä ole koskaan tarvinnut esittää mitään muuta
kuin on. Vastaavasti Vantaalta käsin katsottuna esimerkiksi Helsinki on paikoin
näyttäytynyt hyvinkin pinnalliselta ja kylmältä.
Monesti
on kuullut sanottavan, että Vantaa on kuin Suomi pienoiskoossa. Vantaalta
löytyykin siihen kaikki tarvittava: kaupungin vilinää, maaseudun rauhaa,
maantiet, rautatiet, joet, järvet ja mitä vielä? Kuulin kerran tarinan
miehestä, joka oli lyönyt vetoa, ettei poistu Vantaalta vuoteen minnekään,
juuri tästä syystä. Mutta se onkin sitten aivan toinen tarina.
Jaakko Salo ja Sora-koira Ruskeasannan hiekkamontuilla. |
Vartuin
Itä-Vantaalla hiljaisella omakotitaloalueella. Erilaiset metsäleikit ja
seikkailut lentokentän läheisyydessä olivat parasta mitä tiesin. Teini-iässä
meille muodostui tiivis kaveripiiri, joka pyöri enemmän tai vähemmän musiikin
ympärillä. Noihin aikoihin meille alkoi kehittyä paikoin vahva vantaalainen
identiteetti, vaikka emme sitä silloin sen enempää ajatelleet. Aloimme käyttää
leikkimielistä "Itä-Vantaa" käsimerkkiä, jota viljelimme kavereiden
kesken. Syntyi myös ainekset näytelmälle "Tuntematon rusalainen",
joka siis pohjautui suoraan Väinö Linnan romaaniin Tuntematon sotilas.
Monet
asiat ovat ehtineet unohtua tässä vuosien saatossa, mutta en varmaan ikinä
unohda niitä loppukesän päiviä, kun kipusimme auringon laskiessa Möskärin
huipulle kuuntelemaan poltettuja cd-levyjä kannettavasta radiosta.
Perustimme
myös ahkerasti erilaisia bändejä kaveripiirimme sisällä ja samat soittajat
saattoivatkin soittaa useammassa bändissä. Itse päädyin soittamaan bassoa kuin
vahingossa. En kokenut sen suurempaa poltetta soittamiseen, mutta yhdessä
tekeminen ja kavereiden kanssa hengaaminen oli sitäkin tärkeämpää.
Minulle
vuosi 2009 oli käänteentekevä, koska silloin järjestin ensimmäisen tapahtuman
Hiekkaharjun nuorisotalolla. Siellä soitti oman bändini lisäksi kavereiden
bändejä ja tilaisuus oli ajateltu vain oman piirin jutuksi. Tapahtuma
osoittautuikin odotettua suositummaksi ja nuoria tuli aina Helsingistä asti
katsomaan keikkoja. Suosiosta johtuen nuorisotalon työntekijät pyysivät minua
järjestämään tapahtuman uudestaan ja lopulta se järjestettiin yhteensä 3
kertaa. Vähän vielä silloin tiesin, mutta myöhemmin tämä tapahtumasarja
johdatti minut nykyisen ammattini pariin. Siihen oli toki vielä matkaa.
Seuraava
suurempi käänne tapahtui jo seuraavana vuonna, kun perustimme Katujen Äänet -nimisen
bändin. Halusimme alusta asti profiloitua vahvasti vantaalaiseksi bändiksi ja
erottautua näin kaikista itseään muka helsinkiläisinä pitävistä bändeistä.
Vantaalaisuus kanavoitui nopeasti kappaleiden sanoituksiin, joissa vilisivät
meille tutut paikat ja tapahtumat. "Oodi Vantaalle", "Maisema
kuolee", "Joen toisella puolella", "Pitkät
jäähyväiset" ja monet muut kappaleistamme sijoittuvat Vantaalle.
Paikallisuus on näkynyt myös tavalla tai toisella musiikkivideoillamme ja
levynkansissamme. Parhaimpana esimerkkinä on viimeisimmän albumimme kansikuva,
jossa on vanha kuva Kulttuuritehdas Vernissasta, joka on toiminut
treenipaikkanamme jo yli kymmenen vuoden ajan.
Vaikka
en enää asu Vantaalla, niin se vetää silti puoleensa. Vanhempani asuvat vielä
siellä ja suuri joukko kavereita, joten Vantaalla tulee käytyä jatkuvasti.
Lisäksi olen töiden myötä päätynyt työskentelemään Vantaalla useissa eri
tapahtumissa, ja niiden lisäksi olen työskennellyt myös Kulttuuritehdas
Vernissalla. Vantaa tulee olemaan aina henkinen kotini asuin sitten missä päin
maailmaan tahansa. Ei ole siis aivan klisee sanoa: "mies voi lähteä
Vantaalta, mutta Vantaa ei miehestä”.
Jaakko
Salo
Kirjoittaja on helsinkiläistynyt kulttuurituottaja, joka on tuottanut tapahtumia Vantaalle. Salo on myös Katujen
Äänet -yhtyeen sanoittaja ja basisti.
Kirjoitus on osa Vantaa-Seuran 60-vuotisjuhlavuoden
Rakkaudesta Vantaaseen -blogisarjaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti